: Yeni Başlayanların Puro Deneyimleri

Toplamda yaklaşık 10-12 saatlik bir araştırma yapmışlığım var. Bunun dışında denk geldikçe okuduklarım ve izlediklerim de var fakat acemiliği üzerimden atmak için baya çaba harcadığımı düşünüyorum. Yeni başlayacaklar genelde tecrübelilerden fikir almaya çalışır ama nasıl puro için hep hafiften ağıra bir tavsiye silsilesi varsa ben de yeni başlayan biri olarak kendi tecrübelerimi yeni başlayanlar için 'acemi tecrübeleri' olarak paylaşmak istedim. Benim gibi paylaşmak isteyenler de buradan paylaşabilirler sanıyorum. Aslında diğer bir amacım da hala yaşadığım sorunlar için deneyimli kişilerden tavsiye almak tabi :)

Yaklaşık 3 senedir pipo içmekteyim. Büyük keyif alıyorum fakat kendimi hep amatör seviyede tuttum ve geliştirmek için özel bir çabam olmadı. Bu yüzden de yaptığım yanlışların bir kısmını düzeltmeye fırsatım olmadı. Puro için böyle olmasını istemiyorum çünkü pipodan çok daha fazla keyif aldığımı fark ettim. Farklı tatları keşfetmeye yönelik bir isteğim her daim olmuştur. Yine pipo gibi, yaklaşık 1,5 senelik viski içicisiyim ve 6 aylık 'farkında' şarap içicisiyim. Bundan önce viskilere kola katıp içmeye çalışır, şarabın sadece fiyatına dikkat ederdim. Fakat artık damak tadımın oturmaya başladığını hissediyorum. Keyif için hobi gibi başladığım bu tadımlara puroyu da dahil ettim ve sanırım öncesinde kendimi eğitmeye çalıştığım için olacak ki daha 2. puro içişim de bu olaya çok sıkı bir şekilde bağlandım. Aldığım keyif gerçekten üst düzeyde. Sert diye nitelendiğini duyduğum puroları da tattım fakat bende, hemen herkesin uyardığı hafif ve ince halkalı purolardan başlama durumuna gerek olmadığını hissettim. Çünkü hemen her purodan ayrı bir keyif alıyorum ve çektiğim her duman bir zevk dalgası benim için.

İlk denediğim neredeyse tamamen kurumuş ve sert(bunu tabi ilk içtiğimde fark etmemiştim) Jose La Piedra Petit Cazadores(5li paket). Her ne kadar ilk içtiğim desem de, muhtemelen buradaki çoğu kimsenin gerçek anlamda puro diye nitelendirmeyeceği, genellikle benzinlikte ve alkollü mekanların yakınlarındaki bir milyoncu kıvamındaki tekellerde bulunan Che, Toscanello, Backwoods, Captain Black, Cafe Cream gibi puro ve cigarellolardan da çok kere denemişliğim vardı. Yanlış anlaşılmasın, bunlara laf etmemin sebebi aromalı olmalarıdır. Aromalı pipo tütünü/puro konusuna karşı olduğum için bana göre değiller. Jose La Piedra'yı içtiğimde puro jargonuna dair hiçbir bilgim yoktu ve yaptığım yanlışlar şu şekilde:
Külünü sürekli sigara içerken yaptığım gibi dökmeye çalışmam, dahası küllüğe sürttürerek zorla külden kurtulmaya çalışmam. Bu bir hata çünkü hem okuduğum hem deneyimlediğim kadarıyla bazı nedenlerden ötürü kül puroda zorla dökülmüyor. En önemli nedeni külün, harlı kısmı dış ortamdan koruyarak stabil bir sıcaklık sağlaması.
Sigara gibi içime çekmeye çalışmam ve acı yoğun bir tattan ötürü keyif alamamam. Purodaki nikotin miktarı çok yoğun olduğu için o an olmasa da sonrasında kötü yan etkileri olacaktır. Ayrıca genelde sigaradan daha sert olduğu için ciğerleri ciddi şekilde zorlayacaktır.
Yine sigara gibi çok sık nefes çekmem. Bu pipoda çok daha önemli olan, tütünün haddinden fazla ısınmasına neden oluyor. Isınan tünündeki nem oranı ve aroma değişir. Ayrıca yanıcılığı da nem miktarından ötürü değişecektir. Bu sebeple yarıda sönme veya daha hızlı yanma söz konusu olabilecektir.
O anda içmeyecek olsam da, puro kesicim de olmadığı için aldığım paketteki tüm puroları hemen kestirmiştim. Bu da aromanın azalmasına, nem oranının puronun diğer tarafından da değişerek tüm tütüne etki etmesine neden oluyordu muhtemelen.

2. Piedra'yı içişimde daha sakin davrandım ve her ne kadar kurumuş olsa da aromasını hissetmeye başladım ve o andan itibaren keyif benim için başladı. Çeşme Dalyan'da karşılaştığım puro satan bir beyefendiyi puro konusunda fazla zorlayınca, benden kurtulmak için olacak ki sen yeni başlamışsın indirim yapayım diyerek bana bir Cohiba verdi. Türünü bilmiyordum tabi ki ama çevremde Cohiba'yı puro dünyasının Ferrari'si gibi anlatan arkadaşlardan ötürü heyecanlanmıştım. Puroya dair adam akıllı ilk gerçek bilgileri ondan aldım. Ertesi gün yemekten sonra yarım saati zor atlattım. En son dayanamayıp Cohiba'yı yaktım. Muhteşem bir aroma muhteşem bir lezzet. Ya adam akıllı içtiğim ilk puro olduğu için ya da gerçekten adamın kendi purolarını övmesiyle alakalı olsa gerek çok keyifli ve güzel bir içim oldu. O kadar ki puronun son 1.5 santimine kadar bir kere dahi acılık olmadı ve puro hiç sönmedi. En dış katmanı orta koyulukta kahverengi renkteydi. Parmakla hafif bastırınca adeta canlı bir organizmaya dokunuyor gibi oluyordunuz. Puro kuru değil ama ıslak gibi de değildi, süper bir nem seviyesindeydi. Onu bu şekilde içince zaten iyice bağlandım bu olaya. Fakat sonraki içişlerimde hatalar yaşamaya devam ettim:

Külü olup olmadık zamanda dökülüyor ve tadımı kaçırıyor! Smokin üretim sebebini düşününce olayın sadece benim acemiliğimle alakalı olmadığını anlamış oldum.
Kül ilk 1.5-2 santim boyunca düz şekilde kalsa da sonradan eğimli bir hal almaya başlıyor. Sanki kül geriliyormuş gibi sarkmaya veya havaya kalkmaya başlıyor. Görünüm olarak beni sinir eden bir durum ve bana bağlı bir nedeni var mı hala anlamış değilim. Tahminlerim var ama nedeni hakkında fikri olanların paylaşmasını rica ediyorum. Örnek bir foto ekliyorum:

Hemen hemen şimdiye kadar içtiğim puroların hepsinde başıma yarıda sönme olayı geldi. Pipo'da bu çok sık olabilen bir şey ve kafaya takmaya çok gerek yok. Fakat puro için aynısı geçerli değil. Çünkü kül, karbondioksit, oksijen, yanık tatları ve kokularının gelmeye başlaması işin tadını kaçırıyor. Her yakışta ağza gelen acı tatlar işi çirkinleştiriyor. Puronun yarıda sönmesine neden olacak yavaşlıkta da içmiyorum. Bazen zorlayıp dışarı doğru üfleyip içeri doğru sağlam şekilde ard arda çekişlerle bu sönme sürecini engelledim gibi. Fakat bu durumda da ard arda çekişlerde yine de az önce dediğim tatlar geliyor. Bunun ortam nemi, puronun saklandığı yer(hala humidorum yok) ve sarma kalitesi ile alakalı olduğunu da biliyorum/düşünüyorum. Fakat bunu engellemek için bir tavsiye varsa, sizi dinliyorum!
Yarıda sönme olayına kendimce çözüm üretmek istedim ve sanırım işe yarayan bir şeyler buldum. Hiç tavsiye edilmese dahi sönen puroyu yakmaya çalışırken ucundaki külün ve yanma sırasında ağza gelen kötü tat ve kokulardan bir nebze kurtulmak için purodan bir parça kesiyorum. Bu, özellikle kuru purolar için dıştaki yaprağın parçalanma riskini doğursa da şimdiye kadar başıma kötü bir iş gelmedi. Böylece neredeyse yakıştan sonraki ilk nefesle yine güzel bir aroma yakalamış oluyorum ve puro bir sonraki sönüşünü geciktirmiş oluyorum. Bu konuda bir yorumunuz olur mu?
Bazen puronun çok erken şekilde aromasının kesilmesi ve sürekli acı bir tadın gelmesi söz konusu oluyor. Maksimum faydayı almak için zorluyorum ama sonuç 3-4 kere dışında hüsranla sonuçlandı. Purolar gerçekten ölüp gitmişti ve artık aromalarını hiç alamamaya başlamıştım. Çünkü dilim gelen acı tatlar ile zaten duyarsızlaşmıştı.  Bu durum, doğrudan puro kalitesi ile alakalı diye bilsem de daha uzun içim için tavsiyeniz var mıdır? Çünkü internette neredeyse yarım santim kalana kadar içilmiş puro fotoğraflarına rastlıyorum bazen. O kadar ki cımbızla ve chopstick ile içen bile gördüm.
Yüzüğü çıkarma meselesi! İlk içtiğim zamanlar daha en başta çıkarmaya çalışıyordum ama sonradan fark ettim ki karizmayı çiziyormuşum hem de puroya zarar veriyormuşum. Yüzüğün ısınan puro ile yapıştırıcısının yumuşaması ve çıkmasının sona doğru daha kolay olacağını okusam da her zaman böyle olmuyor. Özellikle Romeo Y Yulieta halkaları çok sıkılar. Kül halkaya gelmek üzereyken dahi beni çok uğraştırıyorlar sırf bu sebeple kül üstüme başıma dökülüyor. Bazı içim fotoğraflarından gördüğüm kadarıyla halkayı çıkarmayanlar da var ve halka yanmadan külle birlikte düşebiliyor. Bu işin kesin bir raconu yoksa da en iyisi nedir sizce?
Her daim bir mekanda içme şansım olmuyor ve evde de içmek istiyorum. Fakat çoğu kez okuduğum kadarıyla aslında puronun kokusu geçip gitmiyor. Odayı tüm gün havalandırsam dahi kötü bir koku kalıyor. Kalan koku puro kokusu da değil aslında, nemli bir ortam veya küllük gibi bir koku kalıyor. Evde içenlerin tavsiyeleri nedir bu konuda?

Şimdiye kadar denediğim purolar:
Monte Cristo Edmundo - No.2
Romeo Y Julieta No.2 - Short Churchill
H.Upmann Half Corona - Magnum 46
Jose Piedra Petit Cazadores
Cohiba Siglo 4
Hoyo de Monterrey Epicure No.2
Partagas Petit Corona - No.2
Guantanomera Minutos - Puritos
Quintero Brevas
Orbe
ve Kadıköy'de bir mağazadan temin ettiğim custom sarım Küba puroları

Numaralı maddeler foruma yarım gün ayırıp denk gelmediğim ya da denk gelsem de alternatif çözüm aradığım sorunlar. Tavsiyeleriniz benim gibi yeni başlayanlar için de aydınlatıcı olacaktır.

1 Yorumlar

  1. Sorduklarınıza ve sormadıklarınıza :) Sizin kadar detaylı bir şekilde olmasada genel olarak cevap vermeye çalışacağım.

    Fakat sorularınızın cevaplarının büyük bir kısmı zaman ve deneyimle kendiliğinden gelecek. Unutmayın sabır en büyük erdemdir.

    Öncelikle puro içmekle alakalı bir çok konuyu (kül, çekim vs..) zaten çözmüşsünüz.

    İçtiğiniz jose piedra ve Cohibaya gelecek olursak: İki uç örnek bu bahsettiğiniz purolar. Piedra cuba olmasına rağmen, cubaların içinde en içilmeyecek, bundle olarak satılan bir purodur, Cohibada dediğiniz gibi puroların Ferrarisi olmasına rağmen sizinkinde büyük ihtimal şahin motoru vardı. (Cohiba maalesef en fazla sahtesi olan, havalanı, lcdh hariç aldığınız tüm ürünlerin 99% sahte olduğu bir üründür)

    Küba purolarında uğraşmadığınız müddetçe külü uzatmanız çok zordur. Bahsettiğiniz 2 cm küba puroları için oldukça yeterli bir uzunluktur. Bunu zamanla anlayacaksınız, bazende gözden kaçıracaksınız fakat içtiğiniz puronun külü tutunamaz hale geldiğinde puronuzdan bir nefes çekip, puronuza hafifçe parmağınızla dokunmanızla veya küllüğün kenarına sürtmenizle külü atmanız gerekmektedir. Aksi taktirde kül üstünüze düşecektir.

    Puronuzu içerken yüzük hep üste kalacak şelikde içmek yerine puronuzu çevirerek içiniz ve çok rüzgarlı ortamlarda puro içmeyiniz. Külünüz düzgün uzayacaktır.

    Purolarda sönme son derece normaldir. Bu sebeple puroyu 2. 3. hatta çok nemli bir puroysa 15 kere bile yakabilirsiniz. Çakmağı çok yakından tutmadığınız ve çok derin nefeesler çekmediğiniz sürece acı tat gelmemeli. Puronuzu dakikada 1 kere 2-3 puff olacak şekilde içemeniz gerekmektedir. Puroyu kesmenize filan gerek yok.

    Puronuzu yüzükle içemezsiniz en azındn ben böyle bişeye şahit olmadım. Yüzük yanıp size kötü bir tat verecektir. kül yüzüğe yanaştığında yüzüğünüzü puronun küllü tarafından çıkarın. Hiç merak etmeyin eliniz yanmaz. Yüzüğü içtiğiniz kısımdan çıkarmaya çalışmayın puronuzu yırtarsınız.

    Ev içinde puro içme konusu bambaşka bir olay, kokusunu geçirmek için tek çözüm ozon cihazları ama konuyla alakalı çok bir bilgim yok internette araştırabilirsiniz. Ama tavsiyem çıkın dışarda için puronuzu. :)

    Saygılar

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski